5 redenen waarom sporten in de winter fijner is dan in de zomer!

5 redenen waarom sporten in de winter fijner is dan in de zomer!

Sporten in de kou. Het idee schrikt de meesten al af. Denkend aan afgestorven vingers en tenen. Zeker als het een beetje regent of waait. De dagen zijn ook al niet meer zo lang, dus als je ‘s avonds de hort op gaat, hoef je het niet voor het uitzicht te doen. Maar zal ik je eens vertellen dat sporten in de winter veel fijner is dan in de zomer? Ik, als hardloper, vind het heel prettig in de kou buiten en als trainer voor Mom in Balance, sta ik iedere week met super enthousiaste meiden buiten te sporten. Ook in de regen, sneeuw en storm.

Ik geef je in dit artikel 5 redenen waarom sporten in de winter fijner is dan in de zomer!

1. Weerstand

Sporten verhoogt je weerstand. Doordat je longen open gaan staan, kunnen ze erg goed ventileren. De frisse buitenlucht prikkelt je neus, waardoor hij gaat lopen. Alles komt lekker los en het neusslijmvlies kan hierdoor de lucht beter bevochtigen. Mensen die sporten, zijn vaak ook bezig met het leven van een gezond leven. Letten erop dat zij gezond(er) eten en roken niet. Hierdoor zal je merken dat de griep of een verkoudheid je sneller zal overslaan.

2. Meer bewegen

Omdat het koud is buiten, zul je meer moeten bewegen om het warm te krijgen en het warm te houden. Je haalt dus automatisch meer uit je workout. Ga je een rondje hardlopen, dan zal je echt gaan proberen om in één keer je ronde uit te lopen. Stop je, dan begin je weer met afkoelen, dus kom op: loop hem uit! Daag jezelf uit!

3. Geen warmtestuwing

Zomers is het al gauw te warm om buiten te sporten. Je zult vaak vroeg in de ochtend moeten gaan sporten of in de namiddag, maar dan is het vaak nog veel te warm. Ik zie soms mensen met 25 graden hardlopen rond het middaguur, poeh wat een zelfkastijding. Daar heb je in de winter dus geen last van. Kleed je op de activiteit die je gaat ondernemen. En kleed je goed, want je wilt niet dat je al je energie kwijt raakt aan het warm houden van je lichaam. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een thermo-shirt of legging aan hebt, je handschoenen aan doet, eventueel een muts opzet en GO! Na de warming up zal je merken dat je het lekker warm krijgt en je warmte ook veel beter kwijt kunt. Ennuh, het werkt ook enorm positief op je bloedcirculatie.

4. Sporten verlaagt de kans op een (winter)depressie

Je kent het cliché wel: de donkere maanden zijn zo enorm deprimerend. Ja, als je maar een beetje uit het raam staat te kijken, terwijl je zeurt over de regen, de koud en het donker. Dan wel! Hup! Geef jezelf een schop onder je kont, kleed je warm aan en ga heerlijk naar buiten! Ik schreef al een keer dat het heel belangrijk is om vitaal te blijven, hoe je dat bijvoorbeeld kunt doen en dat sporten dopamine en endorfine aan maakt, beiden gelukshormonen die je na de workout het gevoel geven dat je echt wat voor mekaar hebt gekregen. Blijheid!

5. Sporten geeft je meer energie

Het is echt zo. Ook al kom je uit je werk en ben je eigenlijk heel moe, na een buitenworkout voel je al je energie door je lichaam stromen. Tja, het is natuurlijk heerlijk om dan in eerste instantie te kiezen voor een warme kop thee en een Netflix-serie – en dat moet je ook heus af en toe doen -, maar als je heerlijk buiten in de kou hebt gesport en dan thuis onder die warme douche stapt…. Puur geluk en energie voor tien!

Voor wat extra motivatie heb ik een aantal deelneemsters van Mom in Balance gevraagd wat zij positief vinden aan buitensporten, hieronder hun reacties;
  • ‘Dat je gloeit van de kou en dan na een warme douche je helemaal fit voelt.’
  • ‘Dat voldane gevoel, dat je het toch maar weer mooi gedaan hebt.’
  • ‘Na het terugkomen van buitensporten, krijg je weer helemaal energie en voel je je fit.’
  • ‘Buiten sporten in de winter? Dat vind ik het allerleukste als het écht koud is en het heeft gesneeuwd. Dan is de wereld zo mooi en stil, terwijl jij je workout doet en daar onderdeel vanuit maakt!’
  • ‘Het buitensporten maakt je hoofd leeg en in de winter maakt de kou je nog bewuster van je spieren en lichaam.’
  • ‘Buitensporten in de kou, samen de workouts doen, is heel ontspannend en na een heerlijke warme douche, voel je je extra fit en fijn!’
  • ‘Wat ik heerlijk vind aan buiten in de kou sporten, is dat je vanzelf extra hard je best gaat doen om het weer warm te krijgen!’

50% korting op de eerste maand buitensporten bij Mom in Balance

Ben jij zwanger en wil je fit blijven, wil je back in shape komen na je bevalling of wil je een heerlijke power-workout in de heerlijke buitenlucht? Heb jij even geluk, want nu krijg je de eerste maand 50% korting op je abonnement als je de code LETSGO gebruikt bij het aanmelden via de website van Mom in Balance. Geldig door heel Nederland. Meld je snel aan om hiervan te profiteren!

Daarnaast heeft Mom in Balance Groene hart (Woerden, Gouda, Bodegraven en Alphen aan den Rijn) momenteel een hele gave winactie lopen via Facebook! We geven 12 maandabonnementen weg! Kijk snel hier wat je ervoor moet doen!

 

En nu wil ik van jou weten: wat vind jij zo heerlijk aan buitensporten?

 

 

 

Eigenaar / Blogger Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Buiten-workouts | Yoga

Eigenaar / Blogger Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Buiten-workouts | Yoga

  1. wat een bikkel ben jij zeg zelfs met de sneeuw buiten sporten!
    ik vindt buiten sporten veellll fijner dan binnen, helemaal met een mooie omgeving waar ik woon (amsterdamse bos is zogoed als mijn achter tuin)

  2. Ik ben echt een sporthater, helaas. En dat met een man die sportverslaafd is en ook nog een gymdocent is, haha. Toch ga ik even kijken naar de MiB-actie, goed voor mn zwangere lijf!

  3. Wat een toppers. Ik ben voor sporten naar dan wel binnen. Heb wel eens bootcamp buiten gedaan maar nat en koud en dan nog half uur terug in de auto was niet mijn ding . Sport nu lekker binnen in de sportschool.

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

%d bloggers liken dit: