fbpx
Search here...
TOP
Lifestyle

Hoe krijg je betaalde samenwerkingen als blogger / influencer in 2021

betaalde samenwerking

Moet je heel veel volgers hebben om betaalde samenwerkingen te krijgen? Hoe werkt de engagement rate? Hoe krijg je überhaupt betaalde samenwerkingen? Heb je dit altijd willen weten? Ik geef je een aantal tips!

De misverstanden

Laat ik dit artikel eerst eens beginnen met een aantal misverstanden. Sommige bloggers of influencers denken dat je alleen betaalde samenwerkingen kunt krijgen als je heel veel volgers hebt. Oké, voor een blog wordt er natuurlijk onder andere wel gekeken naar hoeveel unieke maandelijkse bezoekers je hebt, maar voor Instagram werkt het anders.

Betaalde samenwerking Instagram / Engagement rate

Op Instagram wordt er (door de bedrijven die echt willen dat hun merk goed neergezet wordt) voornamelijk gekeken naar jouw engagement. Engagement wordt berekend door het aantal interacties op een post (likes, shares, comments, saves) te delen door het aantal volgers. Vaak wordt dan het gemiddelde van de laatste 9 posts berekend. Hier komt dan een bepaald percentage uit. Wat is dan een goede engagement rate? Dat verschilt dus echt enorm, maar uit mijn ervaring zien bedrijven graag een percentage boven de 4% als een goede engagement.

Je kunt dus 10.000 volgers hebben op Instagram, maar als er maar 40 mensen reageren en liken, betekent dat wel dat jouw volgers niet betrokken zijn. Ga dus nooit volgers kopen! Klinkt lekker, maar dit zijn meestal nepaccounts uit het buitenland die jouw engagement dus naar beneden halen. Ze reageren namelijk niet op jouw content. Bedrijven gaan dan liever voor een account met 1000 echte volgers, waarvan er zeker 300 volgers reageren / liken. Dat betekent namelijk dat jouw volgers interesse hebben in de content. Voor het bedrijf betekent dat naamsbekendheid, conversie, etc.

Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw engagement hoger wordt of hoog blijft? Heel simpel: ga de interactie aan met jouw volgers! Lok uit dat ze op jouw content reageren door een vraag te verwerken in jouw post en reageer altijd terug op een reactie. Zorg dat je interessante content deelt, die jouw volgers delen in hun story of doorsturen naar andere Instagrammers. Leuke winacties doen het goed voor jouw engagement bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er ook engagement groepjes, maar daar heb ik het al eens over gehad in mijn artikel over groeien op Instagram. Lees dat ook even voor tips.

Betaalde samenwerking als blogger

Voor een blog geldt weer een hele andere formule. Om te bepalen hoe ‘succesvol’ jouw blog is, wordt er gekeken naar unieke bezoekers per maand, hoe hoog jouw Domain Authority (ofwel DA) is of hoe vaak je wordt gevonden in Google. Helaas kun je nog zulke mooie blogs schrijven, maar als je niet voldoet aan bepaalde cijfers, zullen bedrijven niet snel met je willen samenwerken. Logisch, want ook hier willen ze weer dat hun product meer bekendheid of conversie krijgt als ze jouw ervoor betalen om te promoten. Jouw tarieven dien je dan ook te baseren op jouw bereik. Hoe meer bereik, hoe meer je kunt vragen voor een samenwerking. Nog niet gestart met bloggen? Lees dan eerst even hoe je start met bloggen.

Waar vind je betaalde samenwerkingen?

Dit kan dus op heel veel verschillende manieren! Zo kun je via Instagram benaderd worden door bedrijven. Uit mijn eigen ervaring zijn de berichten die je in jouw Instagram inbox krijgt over samenwerken allemaal crap. Dit zijn vaak bedrijven die jou een kortingscode willen geven voor jouw volgers en dan mag jij met 50% korting zelf bestellen. Dat zou betekenen dat je dus betaalt om hun te promoten. Let daar ook wel op! Zet daarom ook altijd een e-mailadres in jouw bio. De serieuze bedrijven zullen je mailen. Dat geldt dus ook voor je blog. Ze zullen je mailen indien ze willen samenwerken.

Je kunt natuurlijk ook zelf bedrijven benaderen. Zorg er dan wel goed voor dat je een goede pitch schrijft. Zij moeten echt het idee hebben dat jij meer verkopen / naamsbekendheid voor ze gaat creëren. Benoem dus echt waarom jij feeling hebt met het product/bedrijf en waarom ze met jou moeten samenwerken.

Affiliate marketing

Je kunt bepaalde linkjes in artikelen plaatsen op je blog en wanneer die zorgen voor een verkoop, krijg jij daar een vergoeding voor. Via Bol.com, Daisycon en Tradetracker bijvoorbeeld. Verder zijn er heel veel verschillende platformen waar jij je kunt aanmelden als influencer/blogger. Dit is een platform waar regelmatig verschillende opdrachten op verschijnen. Je kunt je inschrijven op de opdracht die jou aanspreekt met een korte pitch. Je ziet vaak direct wat er van je gevraagd wordt en wat de vergoeding is. Het bedrijf bekijkt dan alle pitches en kiest daaruit een aantal influencers om mee samen te werken. Hier haal ik mijn meeste omzet uit.

Zo werk ik bijvoorbeeld met Linkpizza samen. Dit is zo’n platform, zoals ik net hierboven heb beschreven. Wil jij je ook aanmelden als influencer/blogger, dan kan dat via deze link. Je kunt hier jouw socials (blog, Instagram, Tiktok, Youtube, Pinterest) aan koppelen, zodat ze kunnen zien welk bereik je hebt en daarna kun je direct aan de slag! Mocht je meer willen weten, stuur me gerust een berichtje.

betaalde samenwerkingen blogger / instagram
Mom on Top

Kimberley

Owner Mom on Top | Mom of three | Health | Momlife | Fitness | Beauty

«

»

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: