Sojamelk: Waarom je hier direct mee moet stoppen

Sojamelk: Waarom je hier direct mee moet stoppen

Zoals jullie te afgelopen periode hebben kunnen lezen, ben ik de laatste tijd enorm aan het zoeken naar manieren om gezond te eten en te drinken. Hierbij maak ik ook fouten. Ik begon namelijk met sojamelk en nu ik me erin heb verdiept, ben er ook direct weer mee gestopt. Ik vraag jou om hier ook goed over na te denken of jij dit nog wilt gebruiken.

Een nieuwe lifestyle

Op een bepaald moment besloot ik dat ik klaar was met al dat suiker in voeding. Suiker in de thee en in de koffie, suiker over de aarbeitjes, de hele dag suiker. Overal. Het zorgde dat ik even een energieboost kreeg en daarna zakte ik compleet in. Ik besloot gezonder te leven. Niet dat ik suiker compleet ban, maar ik wil het gewoon liever niet meer als het niet nodig is. Vroeger dronk ik thee met twee suikerklontjes. Ik was een echte zoetekauw. Mensen keken vol afschuw als ik mijn thee dronk. Ze hadden ook wel gelijk en ik ben toen geminderd naar één klontje en uiteindelijk naar suikervrij. Het was echt heel erg wennen en het wennen duurde ook erg lang, maar het werkt wel voor me. Ik heb veel meer energie op de dag.

De grootste fouten waren nu opgelost

De onnodige suikers. Die hoefde ik niet. De suikers die ik zelf toevoegde aan alles. Nu was ik klaar om door te pakken. Te kijken waar ik nog meer kon verbeteren. Ik ging etiketten lezen en daar had ik nou echt zo’n hekel aan. Ik leek zo wel een extreme fitgirl. Niet dat ik las om calorieën te tellen, maar om te zien hoeveel suiker er in ging. Op social media zag ik hele confronterende foto’s voorbij komen van pakjes drinken met daarnaast het aantal suikerklontjes uitgelegd. Mijn ogen gingen open. Our sugar sweet life heeft daar dus een pakkend artikel over geschreven. Vooral het stukje over chocomel. Ik schrok me dood.

Chocomel de koningin van de suiker

Mijn kinderen (en ik) zijn namelijk gek op chocomel. Ze willen geen melk of iets anders drinken bij het ontbijt of de lunch, dus het werd chocomel. Ze moeten toch immers iets drinken. Als je dan ineens leest dat er zo’n 9 suikerklontjes zitten in één glas, dan vraag je je af waar je in hemelsnaam mee bezig bent. Ik was voor mijn idee mijn kinderen aan het vergiftigen. Dit wil ik niet. Er moest een alternatief komen. Ik vond de sojamelk.

Sojamelk: Een goed alternatief

Dacht ik. Ik dronk al een tijdje mijn proteïne shakes met sojamelk. Lekker veel eiwit en minder suiker. Het smaakt ook nog eens erg lekker en mijn kinderen namen het eigenlijk ook voor lief. Het begon met één glas per dag en vervolgens 3. Ik plaatste wat berichten hierover op Instagram en kreeg eigenlijk meteen vragen waarom ik sojamelk ben gaan drinken en van sommige mensen kreeg ik zelfs het advies om hiermee te stoppen. Hoezo dan? Dit is toch super gezond? Iedereen drinkt het? Maar ik werd toch nieuwsgierig naar de keerzijde hiervan. Mijn trainster wilde me heel graag vertellen waarom ik hier per direct mee moest stoppen.

Sojamelk bevat hormonen

Zoals ik al vaker heb geschreven, heb ik PCOS. Kort gezegd een hormonale disbalans met bepaalde klachten. Nu ga ik je dingen vertellen die ik heb gehoord over sojamelk en heb onderzocht op internet. Mocht er iets niet kloppen (want ik weet dat er mensen meelezen die er meer ervaring mee hebben dan ik) laat het me graag weten. In sojamelk zitten fyto-oestrogenen, die de werking van oestrogeen nabootsen. Het kan dus je menstruatie ontregelen en een rol spelen in onvruchtbaarheid. Met 2 glazen per maand kan dit al! Met PCOS heb ik een te kort aan oestrogeen, ik menstrueer dus niet (want ik heb ook geen eisprong) en na 3 maanden sojamelk te hebben gedronken, begon ik met menstrueren, maar ik kreeg ook weer migraine. Tja. Positief? Nee, dat hoeft niet meer van mij.

De rest van het verhaal

Soja is een peulvrucht en alle peulvruchten bevatten fytinezuur en dit zorgt ervoor dat bepaalde stoffen zoals magnesium, koper, ijzer, zink en calcium niet goed worden opgenomen in de darmen. Wij vrouwen hebben heel veel ijzer nodig, weet je dat? Zeker als je menstrueert. (Wat ik dus niet doe, maar goed, je snapt me). Het bevat daarnaast goïtrogenen, die de aanmaak en de werking van de schildklierhormonen blokkeren. Het bevat anti-nutriënten, die de opname van eiwitten weer blokkeren. Hallo, dat wil ik dus niet en zeker niet voor de opbouw en herstel van mijn spieren. Het schijnt voor mannen en jongens zo slecht te zijn, dat ze zelfs impotent kunnen raken. Bij baby’s die babymelk op basis van soja krijgen kan het de ontwikkeling van de seksuele kenmerken beïnvloeden. Dat wil zeggen dat ze tot 20.000 (!!!) keer hogere oestrogeenwaarden kunnen hebben, dan baby’s die geen sojamelk krijgen.

Maar in Azië eten en drinken ze dit ook

In Azië drinken ze geen sojamelk. Ze gebruiken soja als gefermenteerd product. Zoals in sojasaus, tempeh, miso en dergelijken. Hier in Nederland gebruiken wij ongefermenteerde producten, waar dus nu die risico’s naar voren komen. Door het fermenteren van soja haal je de schadelijke stoffen uit het product.  Gefermenteerde soja is dus juist wel gezond en werkt heel goed op je darmflora.

Goed alternatief

Ik ben dus erg geschrokken van deze informatie. Het is niet zomaar iets ook, het zijn echt kwalijke risico’s die bij ongefermenteerde soja komen kijken. Waarom koopt iedereen nog steeds massaal sojamelk? Stop er mee! Ik ben dus ook gaan kijken naar een alternatief en ben uitgekomen op amandelmelk. Dit is echt veilig in gebruik en net zo heerlijk. Ongezoet natuurlijk wel dan he! Nadat je dit hebt gelezen hoop ik dat je dit doorgeeft en als je zelf sojamelk drinkt, stop er dan mee. Ga over op iets anders: amandelmelk, kokosmelk of rijstmelk is een hele goede vervanging. In mijn omgeving heb ik namelijk ook zoveel gehoord over bizarre klachten die zijn ontstaan na het gebruik van sojamelk. Ik hoop zo dat je wat hebt aan dit artikel. Liefs!

 

 

 

Eigenaar Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Eigenaar Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

  1. Top artikel!! wij zweren idd bij amandel-, haver-, kokos- en rijstmelk. Ligt eraan waar we het aan toevoegen. De 1 verwarmt bijv. beter/lekkerder, maar daar vind je je draai op een gegeven moment wel in. Goed gedaan iig, topper! Gr. 1 van de zeikers 😉

  2. Je zegt in je artikel dat je problemen hebt met je schildklier na (bijna) geen menstruatie? Heb je ook bloedarmoede? Zelf indien niet ik heb baat bij extra ijzer (mijn moeder had dit probleem ook en kreeg staalprikken voor bloedarmoede waarna ze haar periode kreeg… misschien kan het je helpen? Zolang je zorgt dat je geen overdosis neemt!

    1. Hi Anita! Nee zelf geen problemen met schildklier. Ik had het vermeld als iets wat zou kunnen komen door soja. Ik heb PCOS waardoor ik geen eisprong heb, maar door soja ineens ging menstrueren. Heel raar. Bedankt voor je lieve tip!

  3. Goed om te weten dit! Zelf gebruik ik altijd ongezoete amandelmelk, nu weet ik dat ik daar bij moet blijven. Maar al die vega producten op basis van soja… die zijn dus wel veilig? Want die zijn dan hoop ik gefermenteerd?

    1. Nee helaas niet! Alleen sojasaus is gefermenteerd. Sowieso goed dat je amandelmelk aanhoudt. Verder kan ik je helaas niet helpen aan een lijst van gefermenteerde sojaproducten, omdat ik zelf nog flink aan het onderzoeken ben 😉

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: