Proteïne gebruiken na het sporten? Waarom (niet)?

Proteïne gebruiken na het sporten? Waarom (niet)?

Proteïne, ik was er eerlijk gezegd niet zo in thuis en vond het ook eigenlijk wel prima zonder. Ik sportte zoveel dat ik zonder proteïne ook goede resultaten behaalde en ging hele discussies aan met andere sporters over shakes over dat ik het onzin vond. Toch ben ik er mee begonnen, als een soort test eigenlijk. Do or don’t? Let’s find out!

Gezondheid hoog in het vaandel

De afgelopen maanden hebben wij in dit gezin drastische maatregelen genomen. Voor mij, voor mijn wederhelft en voor de kinderen ook. We leefden vroeger op wat we wilden eten en drinken en hebben geen aanleg om dik te worden, dus waar zou je dan rekening mee moeten houden? In de tijd waar we nu in leven worden we steeds bewuster gemaakt van de voeding die we tot ons nemen, waar het vandaan komt en wat het met je doet. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Hier moet je dus keuzes in gaan maken. Nee, we gaan niet op de vegetarische tour of iets, maar we hebben besloten om minder (of geen) suiker te gebruiken en meer na te denken over alternatieven. Chocomel is al vervangen door sojamelk bijvoorbeeld, muesli voor havermout, we drinken geen thee of koffie met suiker meer en doen het ook niet meer in de yoghurt.

Beeld: Unsplash

Wennen aan nieuwe smaken

Dit proces is niet zomaar even iets wat je doet, vind ik. De eerste keren dat ik thee dronk zonder suiker, ging ik zowat over mijn nek. Het smaakte nergens naar. Wennen is het voornamelijk en dat duurde echt wel een maand of 4 voordat ik de smaak weer te pakken had. Dat ging ook zo met koffie en met de rest, maar als je er eenmaal doorheen bent, smaakt alles al gauw te zoet en wil je dat niet meer. Ik merkte ook heel erg dat ik van suiker een enorm adrenalineshot kreeg, die vervolgens weer in één keer in elkaar klapte en ik achterbleef met een enorme dip *gaap*.

To proteïne or not to proteïne

Dat is dus de vraag die mij ook heel erg bij bleef. Ik sportte 2/3/4 keer per week, werd super fit (lees ook trouwens deze blog over strakke billen) en bouwde spieren op. Wel zag ik overal op internet mensen proteïne gebruiken en begon me af te vragen waarom ik dat niet deed en waarom ik dat zou moeten doen. En welke dan? Dat bedoel ik dus met het voorgaande verhaal, je kiest niet zomaar iets uit. Veel proteïne-shakes bevatten ook stiekem suikers. Suiker heb je wel nodig hoor, maar niet in die hoeveelheid die overal inzit. Ik ging keiharde discussies aan met andere sporters over het gebruik van proteïne en besloot te beginnen met proteïne. Als test.

Wat beweren ze over proteïne?

Proteïne (eiwitten) moet de opbouw van spieren versnellen en het herstel ervan na een intense training bevorderen.

Zoeken naar de juiste proteïne

Als eerste ben ik gewoon begonnen met een zak van Vifit Sport. Die kon ik makkelijk bij de supermarkt vandaan halen, smaakte heerlijk naar een vanille toetje, maar ik had niet echt het idee dat dit het was. Er zit weer aardig wat suiker in en daar ben ik dus nu net mee aan het stoppen. Ik kreeg van Plent het aanbod om Plantforce Synergy Protein te gaan proberen. Een rauwe veganistische proteïne. Het is een mix van rijsteiwit, erwteneiwit en hennepeiwit. Hier was ik dus erg benieuwd naar en kreeg een pakket opgestuurd met drie verschillende smaken: naturel, vanille en chocola. De verpakking ziet er alleen al erg mooi en professioneel uit. De ingrediënten zijn bijna op één hand te tellen, wat ik dus erg prettig vind.

plantforce proteïne

Ingrediënten:
  • Erwten proteïne
  • Biologische bruine rijst proteïne
  • Biologische hennep proteïne
  • Verdikkingsmiddel (xanthaangom)
  • Natuurlijk vanillearoma
  • Zoetstof (steviolglycosiden)

Over smaak valt te twisten

Als je dus een proteïne zoals Vifit gewend bent, moet je wel even wennen aan de smaak van Plantforce. De vanille en chocola variant zijn erg zoet, dit komt door de steviolglycosyden, oftewel het plantje stevia. Dit plantje is 200 tot 300 keer zoeter dan suiker, maar levert geen calorieën. Nu nam ik bijna geen suiker meer in, dus dit is even een zoete explosie. Toch fijn om te weten dat dit een zoetstof is die niet wordt opgenomen door je lichaam en via je urine gewoon je lichaam weer verlaat. Hij gaat wel wennen hoor, maar ik kies dan toch liever voor de naturel versie. Die is precies hetzelfde, maar dan minder zoet. Ik vind het echt heel fijn dat dit een product is waarvan je gewoon zeker weet dat het geen troep is. Je hebt ook maar één scoop nodig en ik maak hem met sojamelk.

plantforce proteïne

De resultaten

Wat doet het met mijn lichaam? Dat is natuurlijk het aller belangrijkst. Nu ben ik ongeveer 3 maanden geleden begonnen met het nemen van proteïne shakes. Ik neem een shake binnen 30 minuten na een training en merk dat ik minder spierpijn heb de volgende dag. Mijn spieren bouwen echt sneller op dan tevoren, want ik zie steeds nieuwe lijntjes verschijnen. Deze proteïne mag van mij blijven! Ik ben om en dat had ik niet verwacht. Vanaf dit moment is het een standaard ritueel om een shake te maken na een workout. Wil jij ze ook proberen? Deze proteïne is verkrijgbaar in diverse hoeveelheden en de prijs varieert van € 2,29 tot € 38.95. Leuk cadeautje: je kunt de proteïne deze maand met 30% korting shoppen met code PF30 via deze link.

Ga jij hem proberen of gebruik jij andere proteïne?

 

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: