Monday Motivation | Roos | Fitmomtalk

Monday Motivation | Roos | Fitmomtalk

Ik ben Roos, 30 jaar en ik woon met mijn man en twee dochters (van 2 en 3 jaar oud) in Roosendaal. Ik werk als jeugdprofessional voor de gemeente Roosendaal en ben ook trainster voor Mom in Balance. In mijn vrije tijd sport ik graag. Ik loop hard en ik tennis, maar dat laatste staat op een laag pitje.

Hoe maak jij tijd vrij voor jezelf in combinatie met het ouderschap?

Ik heb goede afspraken met mijn man, zodat ieder bepaalde avonden kan sporten of iets anders kan doen. De kinderen slapen vaak rond 19.00-19.30 uur dus vanaf 20.00 uur kan altijd één van ons weg om te sporten of om iets anders te doen. Wanneer het eigenlijk niet zo goed uitkomt, zorg ik dat ik sport wanneer niemand het weet. Dan ga ik bijvoorbeeld om 6.00 uur weg en ben ik terug voordat ze wakker zijn, maar buiten dat heb ik genoeg tijd voor mezelf en mijn man ook. Door goede afspraken te maken en ook omdat we lieve ouders hebben die af en toe kunnen oppassen.

Welke sport doe je en waarom heb je gekozen voor deze sport?

Vanaf mijn vijfde tennis ik. Dat kan ik ook redelijk: niveau 4/5, maar na de afgelopen competitie heb ik gemerkt dat het lastig is om het te combineren met mijn gezin. Ik ben dan zeven weken achter elkaar een hele zaterdag van huis. Dit is ook altijd in het voorjaar; wanneer het mooi weer wordt en je ook leuke dingen met je gezin kunt doen. Daarbij voetbalt mijn man op zondag en dus blijft er geen weekend meer samen over. Dit jaar waren we gepromoveerd en zaten we in een sterke klasse. Ik merk dat ik dan ook nog erbij zou moeten trainen en dat is gewoon te veel. Ik heb daarom besloten om komend jaar geen competitie meer te spelen.
Een reden dat ik ook stop is, omdat ik me dan beter kan richten op het hardlopen. Ik ben dit ooit gaan doen om wat beter in conditie te raken en rende toen altijd het zelfde rondje om het centrum. Na een tijdje merkte ik dat ik steeds sneller werd en toen werd het leuk. Ik vindt het heel fijn dat je je schoenen aantrekt en weg kan. Het trainen is heel flexibel op die manier. De sport blijft me boeien, omdat je je zelf steeds verbetert of verbaast. Je verlegt je eigen grenzen en ik heb er veel leuke mensen door leren kennen. Ik heb tot nu toe alle afstanden gelopen, maar mijn favoriete is toch wel de halve marathon.

Wat is het positieve effect van sport op jou?

Sport betekent voor mij ontspanning. Na een drukke dag als ik heel moe, kan ik het beste mijn schoenen aantrekken en een rondje lopen. Dan kom ik weer zen thuis. Ik heb dit echt nodig. Wanneer ik een hele dag met de meisjes ben geweest, dan is een rondje voor mezelf ook heel fijn. Het geeft me tijd om na te denken en om te ontstressen. Na een run zit ik veel lekkerder op de bank dan zonder.

Eet jij volgens een dieet? En waarom wel of niet?

Nee, ik volg geen dieet, maar ik let nu wel beter op mijn eten. Ik train de laatste tijd intensief en ik moet daarom ook mijn eten aanpassen. Meer eten eigenlijk en na inspanning zorg ik ook dat ik weer voldoende alles aanvul. Als ik dit niet zou doen zou ik blessures oplopen.

Zijn er supplementen die je gebruikt om fit te blijven? Wat voor effect hebben die op jou?

Ik heb vitaminepillen voor dagelijks gebruik en magnesiumtabletten voor na intensieve trainingen. Na duurlopen neem ik vaak eiwitshakes.

Is sport en het ouderschap goed te combineren?

Ja het is te doen, maar het vergt veel plannen en organiseren. Je kunt niet altijd wanneer je wil en je bent dus gebonden aan tijden. Als ik tijd heb om te rennen, maar me niet helemaal top voel, kan ik niet zomaar zeggen ‘oh, dan doe ik het later op de dag wel’. Uiteraard als je echt wil, dan kun je overal tijd voor maken, ook al is dat dus om 6.00 in de ochtend. Mijn kinderen zijn inderdaad in de weekenden wel eens bij oma en opa, omdat hun ouders aan het sporten zijn, maar ik probeer dat goed te verdelen. Dus bijvoorbeeld één keer een hardloopwedstrijd in de maand (dat neemt altijd wel een halve dag in beslag). Volgens mij weten de meiden ook niet beter dan dat hun ouders af en toe er niet zijn, omdat ze zijn sporten.

Train je met een bepaald doel of bijvoorbeeld voor een bepaalde wedstrijd?

Momenteel train ik voor de kustmarathon in Zeeland in oktober. Ik heb nog geen idee of ik deze ga volbrengen, maar de voorbereiding gaat tot nu toe goed. Als ik geen blessures krijg en niet ziek word onderweg, kan ik dit wel halen. De training wordt nu wel intensief. Ik train 3/4 keer per week, waarvan één training vaak 2/3 uur duurt. Dan ben je wel even van huis.

Op welke prestatie ben je het meest trots?

Dat ik ooit zwanger de marathon van Amsterdam heb volbracht. Ik had goed getraind en was er klaar voor, maar de uitvoering ging wat minder goed. Ik moest wat stukken lopen en was misselijk. Op karakter de finish gehaald en in de week erna kwam ik erachter dat ik 6 weken zwanger was.

Wat zou jij je kinderen graag willen leren over sport?

Dat sport iets is wat leuk is vooral. Niet dat het nodig is, omdat je af moet vallen of gezond moet blijven, maar dat het je plezier geeft. We nemen ze ook mee naar sportevenementen en dan eigenlijk van alles. Ze zijn al gaan kijken bij wielrennen, springpaarden, tennis, voetbal enzovoort. Afgelopen juni hebben ze voor het eerst zelf mee gedaan aan een hardloopwedstrijd van 900 m in onze stad. Onze jongste dochter werd allerlaatste, maar ze vond het prachtig. Ze genoot van het publiek en al de aanmoedigingen. Dat soort ervaringen zijn heel leuk voor hen. En wanneer ze nu sport op tv zien, roepen ze altijd go-go-go!!

De term ‘bodypositivity’ leeft heel erg op dit moment, daarom ook mijn vraag: wat vind je heel erg mooi aan jezelf?

Ik heb niet een onderdeel van mijn lijf wat ik heel mooi vind, maar ik heb wel een goed figuur. Ik kan alles aan en zie er misschien nog wel beter uit als voor het moederschap. Het is vooral belangrijk dat vrouwen blij zijn met hoe ze eruit zien en dat ze zich niet te veel druk maken om het ideaal beeld, maar aan de andere kant kan ik ook slecht tegen vrouwen die zeggen dat je na de zwangerschap je lijf nooit meer in model krijgt en die het dan maar opgeven en daar over klagen 😉

Als laatst: hoe blijf jij gemotiveerd om te sporten? Heb jij een tip voor andere mama’s?

Ik denk dat het belangrijk is dat je iets vindt wat je echt heel leuk vindt en dat het je dus plezier geeft. Niet dat je sport omdat het moet, want dan is motivatie denk ik moeilijk vast te houden. Er is altijd iets wat bij je past. En als je als mama gezellig wilt sporten met andere mama’s zou ik Mom in Balance aanraden. Daar kun je ook intensief sporten met vrouwen die in dezelfde levensfase zitten. Het is misschien lastig om te geloven, maar van sporten krijg je heel veel energie. Dus dat is misschien een goede motivatie: te weten dat je met nog meer energie thuis komt 😉 En laten we elkaar als vrouwen motiveren!

Weten of Roos de kustmarathon uitloopt? Volg haar dan via Instagram

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: