Hoe weet je dat je bij de juiste bootcampclub zit?

Hoe weet je dat je bij de juiste bootcampclub zit?

Je wilt graag beginnen met bootcamp, maar hoe weet je welke club voor jou geschikt is? En wat kan je verwachten van je trainer? Ik geef je in dit artikel wat tips, zodat jij de juiste keuze maakt bij het uitzoeken van de juiste bootcampclub.

Met welk doel wil jij bootcampen?

Wat je voor jezelf eerst duidelijk moet hebben, is je doel. Wat wil je binnen nu en 1 jaar bereiken? Wil je afvallen of juist aankomen? Sterker worden, uithoudingsvermogen verbeteren of heb je een obstakelrun op de planning? Ga je voor lichamelijk onderhoud of mentale ontlading? Wat je doel ook is: wanneer jij een bootcampclub benadert, kun je contact zoeken met de trainer en deze je doel voorleggen. Wanneer je duidelijk hebt dat je de juiste begeleiding kunt krijgen en de kans groot is dat je je doel zult behalen, zou je eens kunnen meedoen tijdens een proefles.

Waar moet je op letten tijdens een proefles bootcamp?

1. Proef de sfeer van de groep

Als je belandt in een groep vol met haantjes, kan ik me zo voorstellen dat je je niet op je gemak zult voelen. En dan sta je daar tijdens je proefles. Je groepsgenoten voeren de oefeningen uit met de meest zware gewichten en uitdagende technieken. PANIEK! Nee please: geen paniek! Als de groepsdynamiek goed is, dan hebben ze alle respect voor nieuwe groepsleden. Ze zijn immers zelf ook bij nul begonnen 😉 Je moet je vooral aangemoedigd voelen en niet ontmoedigd!

Je wilt meedoen met bootcamp, omdat je een doel voor jezelf gesteld hebt. Dat doel is niet om zo snel mogelijk bij de fysiotherapeut te belanden.

2. Observeer het gedrag van je trainer

Wat doet je trainer eigenlijk in zo’n uur? Loopt hij of zij rond met een stopwatch en roept hij of zij dat je het vol moet houden? Of zie je dat hij of zij zit te zeuren op verkeerde houdingen? Dat laatste moet je hebben! Het klinkt niet motiverend, maar het is wel wat je nodig hebt! Al moet je het natuurlijk niet zien als zeuren, maar als coaching. Je mag van een trainer verwachten dat hij of zij op je houding let tijdens de oefeningen en jou corrigeert waar dat van belang is. Als dat niet gedaan wordt is de kans op blessures erg groot. Je wilt meedoen met bootcamp, omdat je een doel voor jezelf gesteld hebt. Dat doel is niet om zo snel mogelijk bij de fysiotherapeut te belanden. Dus hoe beter jij begeleidt word tijdens je trainingen, hoe groter de kans van slagen is!

3. Hoe groot is de groep?

Een grote groep kan erg leuk en gezellig zijn. Maar is dat wat je wilt? Natuurlijk is het belangrijk dat je in een gezellige groep terecht komt. Alleen in een grote groep mis je wel persoonlijke aandacht. Een trainer kan nooit van iedereen zijn of haar houding in de gaten houden / corrigeren waar nodig. En wanneer je training even te zwaar wordt, ga je smokkelen. Je kunt smokkelen wat je wilt, je trainer zal het niet opvallen, want er zijn nog 15 anderen in de groep. Op dit punt ben je op jezelf aangewezen en moet je jezelf stimuleren om niet te smokkelen maar om juist je grens op te zoeken. Fantastisch natuurlijk wanneer je zoveel zelf discipline hebt. Maar de meeste mensen hebben op dit punt de trainer nodig.

Alles komt erop neer dat kleine groepen, een oplettende trainer en goede begeleiding erg belangrijk is.

Je mag best kritisch zijn, je betaalt er tenslotte voor! Ik geef zelf ook bootcamplessen en mijn groepen zijn niet groter dan 6 personen. Op deze manier kan ik iedereen in de gaten houden en de juiste begeleiding geven. Het smokkelen komt ook heus wel voor bij kleine groepen hoor, maar die heb ik natuurlijk al lang wel gespot en die mogen dan gratis een paar extra herhalingen maken ;). Super gemeen! Maar je gaat je doel zeker weten halen!

Lesley | Happy Mom | Hormoonfactortrainer | Boost Your Body

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: