Monday Motivation | Karlien | Fitmomtalk

Monday Motivation | Karlien | Fitmomtalk

Hi! Ik ben Karlien, van achtergrond jurist maar ik ben me gaan richten op het ondernemerschap. Nu schrijf ik juridische teksten en blogs en daarnaast heb ik een aantal websites, waaronder een reisblog. Ik ben getrouwd en we hebben 2 kinderen (meisje van 6 en een jongen van 4). 

Hoe maak jij tijd vrij voor jezelf in combinatie met het ouderschap?

Een goede vraag! Ik denk dat dit echt zoeken is naar balans en ook tijd vrijmaken voor jezelf. Hier ben ik van nature niet heel goed in, ik wil voor iedereen zorgen en vergeet nog weleens dat je eerst voor jezelf moet zorgen om goed voor een ander te kunnen zorgen. Ik probeer vaste sportmomenten in te plannen per week. Ook neem ik mij voor om de avonden dan rustig te houden en op die momenten te doen wat ik wil, in plaats nog aan het werk te gaan.

Welke sport doe je en waarom heb je gekozen voor deze sport?

Jarenlang heb ik badminton gespeeld totdat blessures in de weg gingen staan helaas. In tegenstelling tot hoe het eruit ziet op de camping is dit een hele explosieve sport. Vooral het wedstrijdelement en het tactische gedeelte vond ik leuk. Daarna ben ik mij gaan richten op hardlopen en meer en meer op zwemmen. Zwemmen is een sport die je sterker maakt zonder dat je je gewrichten teveel belast. Ook is het ontzettend goed voor je conditie. Hardlopen ga ik langzaam weer oppakken, nadat ik een enkelblessure opliep in de bergen in Servië.

Wat is het positieve effect van sport op jou?

Ik voel me veel beter: fitter en energieker. Mijn lichaam houdt van duursport: 50 kilometer tijdens de vierdaagse, 20 kilometer hardlopen. Er zijn periodes geweest dat ik door omstandigheden niet kon sporten of er niet mee bezig was. Zodra ik weer in beweging kom vliegen de kilo’s eraf. Ook eet ik zonder moeite veel gezonder als ik meer beweeg.

Eet jij volgens een dieet? En waarom wel of niet?

Bepaalde producten mag ik niet eten, waaronder avocado, kaneel en citrus. Daarnaast houd ik niet van vlees. Vanwege een verstoorde hormoonbalans (lees: veel problemen rondom menstruatie) ga ik vanaf september starten met intermittent vasten. Dit houdt in dat ik alles mag eten, maar in een beperkte tijd op de dag. 8 uur kan je eten, 16 uur kan je niet eten. Er zijn studies waaruit blijkt dat dit ook een gunstig effect heeft op je hormonen. Voor mij is deze manier van eten laagdrempelig, en liever dit dan medicatie, dat ik het een aantal maanden ga proberen.

Zijn er supplementen die je gebruikt om fit te blijven? Wat voor effect hebben die op jou?

In de winter slik in Vitamine D en in de periode voor een menstruatie slik ik Vitamine B. Ik gebruik soms vegan proteïne als aanvulling op voeding. Omdat ik geen vlees eet en niet al teveel zuivel eet is het soms lastig om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Sport ik veel dan vul ik dit aan. De reden dat ik voor vegan proteïne kies is omdat ik melkeiwitten in grote hoeveelheden niet goed verdraag.

Is sport en het ouderschap goed te combineren?

Het is zoeken naar een goede balans. Sportmomenten inplannen werkt. Wat ik ook veel doe is fitnessoefeningen via YouTube. Bijvoorbeeld die van Optima Vita. Mocht het zo uitkomen dan doe ik dit als de kinderen aan het spelen zijn. Wellicht kan je dan niet voor 100% gaan omdat je toch nog de kids bij je hebt, maar liever wat sport dan geen sport. Mijn kinderen zijn hier zo aan gewend dat ze vaak gaan meedoen.

Zeker met jonge kinderen is het zoeken naar sportmomenten en iedere leeftijdsfase van je kind biedt dan andere mogelijkheden. Toen ze heel jong waren konden ze natuurlijk in de kinderwagen. Dan wandelde ik een uur of langer en soms stopten we even bij een speeltuin. Wat ik nu geregeld doe is rondjes wandelen om de speeltuin. Hoe sullig dit ook klinkt, het levert vaak 3.000 stappen op.  Dagelijks heb ik het doel van minimaal 10.000 stappen, dus deze 3.000 stappen is dan best veel. Daarnaast pak ik één of twee keer per week de fiets en zet ik een kind achterop. Zo zijn we een tijdje echt samen en hebben we gesprekken over allerlei onderwerpen. Ondertussen fiets ik zo een kilometer of 15, wat toch weer een beweegmoment is.

Train je met een bepaald doel of bijvoorbeeld voor een bepaalde wedstrijd?

Nee, ik ben iemand die snel veel te hoge doelen stelt. Doel voor nu zou eerder zijn om het plezier te behouden en niet teveel te willen. Wel gaan mijn man en ik begin oktober de kustmarathon in Zeeland wandelen, dus daarvoor moeten we nog wat lange afstanden wandelen. Hiervoor heb ik echt geen eindtijd in gedachten, het is meer om lekker buiten te zijn.

Op welke prestatie ben je het meest trots?

Lastige vraag! Ik weet nog dat ik super blij was toen ik eindelijk 100+ baantjes schoolslag in een uur kon zwemmen. Dit bereikte ik door 2x per week tijdens het banen zwemmen te blijven letten op mijn houding. Ik had toen het gevoel dat ik het kletsende dames in het zwembad niveau ontstegen was en een beetje meedeed met de snellere zwemmers. Daarna kreeg ik ook steeds vaker complimenten van de snelle zwemmers.

Wat zou jij je kinderen graag willen leren over sport?

Wat ik ze wil meegeven is dat bewegen en sporten bij het leven hoort. Je kunt je kinderen een goede start geven door zelf veel te bewegen: fietsen, wandelen, zwemmen. Dus niet eens direct sport. Op die manier zijn ze het gewend en vinden ze dit normaal. Ook hoop ik dat ze een sport vinden die bij ze past, zodat ze merken dat je met plezier gaat sporten als je het daar naar je zin hebt.

Onze kinderen spelen heel veel buiten en ze wandelen graag met ons. Het rondje bij ons door het park vinden ze saai. Maar als het een mooie route is dan komen we zo aan 10 kilometer. Op La Palma wandelden we een prachtig stuk, dat was een kilometer of 8 door de bergen. Er stond dat je er 2 uur over doet, voor ons is dat dan 5 – 6 uur.

De term ‘bodypositivity’ leeft heel erg op dit moment, daarom ook mijn vraag: wat vind je heel erg mooi aan jezelf?

Mijn benen! Ze zijn lang en sterk.

Als laatst: hoe blijf jij gemotiveerd om te sporten? Heb jij een tip voor andere mama’s?

Het zijn natuurlijk de up’s en downs. Maar wat mij aan het sporten houdt is hoe ik me voel als ik genoeg beweeg. Ik heb zoveel meer energie en ga er dan veel sneller met de kids nog even op uit. Ook kan je meer (lekkere) dingen eten zonder dat je dat merkt aan je lichaam.

Liefs, Karlien

Volg Karlien ook via haar website, waar ze tips en informatie geeft over gezond leven met kinderen of via Instagram.

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Mom on Top | Getrouwd | Moeder van twee jongens | Hardlopen | Bootcamp | Yoga

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: